Množstvo začínajúcich podnikateľov prežíva nepríjemné chvíle vždy, keď sa majú pustiť do podnikateľského plánu. Väčšinou tak robia, pretože musia. Vyžaduje to od nich nejaký štátny úrad alebo banka. Väčšinou sa biznis plány píšu pre úrad práce. Skutočnosť je však taká, že podnikateľský zámer by si mal každý podnikateľ písať len a len pre sebe, pretože prehľadný podnikateľský plán má nesmierny význam pre budúcnosť firmy a podnikania.
Ako začať s podnikateľským plánom
Veľa ľudí ani len netuší ako začať s podnikateľským zámerom. Nikdy žiadny nevideli a netušia, čo by tam mali napísať. Veľa ľudí si myslí, že existuje ustálená podoba podnikateľského plánu, nejaký vzor, ktorý stačí iba skopírovať. Žiadny vzor podnikateľského plánu však v skutočnosti neexistuje. Za vzor však môžete považovať akýkoľvek už vytvorený podnikateľský plán, to však neznamená, že ho nie je možné meniť. Takéto vzory môžu slúžiť skôr ako inšpirácia.
Pozrime sa však na okruhy tém, ktoré by nemali v biznis pláne chýbať.
Zhrnutie projektu
Všeobecný opis podnikateľského nápadu
Opis podniku
Podrobnejšia charakteristika firmy a jej predmetu podnikania.
Opis produktu alebo služby
Podrobná charakteristika produktu alebo služby, ktorú sa firma chystá uviesť na trh.
Riadenie podniku
Definovanie úloh pri riadení firmy.
Vlastníctvo podniku
Definícia vlastníkov firmy, rozdelenie zisku, znášanie strát.
Konkurencia
V tejto časti je potrebné rozobrať pozíciu budúceho podniku na danom trhu, na ktorom bude pôsobiť. Opis a hodnotenie konkurencia má mimoriadny význam, pretože určuje okrem iného aj potenciál firmy, priestor pre rast a tak ďalej.
Marketing
Toto je veľmi široká kategória. V biznis pláne by však mali byť charakterizované aspoň základné marketingové nástroje služieb a produktov, plus rozpočet na tieto aktivity.
Finančný plán
Kapitál, plánované investície, marže, predpokladaný zisk, reinvestovanie zisku a tak ďalej.
Ďalšie informácie o bisnis pláne poskytne aj UPSVAR – Úrad práce sociálnych vecí a rodiny.