Celoeurópsky prieskum ukázal, prečo firmy najčastejšie neplatia faktúry

daňové priznanie

Hlavným dôvodom, prečo firmy meškajú s vyplácaním faktúr alebo ich neuhradia vôbec, je to, že im dlhujú vlastní zákazníci a obchodní partneri. Uviedla to vyše polovica oslovených spoločností, ktoré sa zúčastnili celoeurópskeho prieskumu European Payment Practices 2017. Ten už niekoľko rokov robí spoločnosť EOS KSI, ktorá sa venuje manažmentu pohľadávok.

Ďalším dôvodom meškania platieb je to, že sa firmy dostali do insolvencie a svoje záväzky už nedokážu plniť. Tretina oslovených spoločností si však myslí, že za neplatením faktúr je to, že im zákazníci jednoducho zaplatiť nechcú a peniaze zadržiavajú zámerne.

Výsledky na Slovensku sú podobné

Zhodne po 57 percent spoločností si myslí, že neplatenie faktúr súvisí s chýbajúcimi peniazmi od zákazníkov alebo s tým, že firma dostala službu alebo produkt spolu s faktúrou a neskôr ju neuhradila. Tretina slovenských firiem vidí za zlou finančnou disciplínou zámer nezaplatiť a niečo viac ako pätina chyby pri fakturácii.

„Ak sa firmám nakopí veľa meškajúcich alebo úplne nezaplatených faktúr, môže to výrazne skomplikovať ich fungovanie. Preto by mali predvídať a pozorne si vyberať svojich obchodných partnerov,“

hovorí Peter Hetteš, obchodný riaditeľ EOS KSI Slovensko.

„Samozrejme, podnikanie prináša rôzne situácie a na niektoré sa nedá pripraviť. Pravidelné sledovanie pohľadávok je však alfou a omegou a umožňuje včas odhaliť možné problémy s cash-flow,“

dopĺňa Hetteš.

Reprezentatívna EOS štúdia „European Payment Practices“ 2017 sa uskutočnila už desiatykrát. Nezávislý inštitút pre prieskum trhu Kantar TNS oslovil 3200 odborníkov zo 16 európskych krajín, z toho 200 spoločností zo Slovenska.

Dôvody neskorého alebo úplného nezaplatenia faktúr (v %)

Európa

Slovensko

Neuhradené platby od obchodných partnerov

57

57

Odovzdanie faktúry spolu s odovzdaním služby

54

57

Insolvencia

40

39

Zámerné neplatenie

34

33

Chyby pri fakturácii

29

22

Technické problémy

26

21