Čo znamená franchising v podnikaní

Zisk možno pri podnikaní zvyšovať v zásade dvoma spôsobmi. Väčším predajom alebo znižovaním nákladov na jednotkový výrobok či službu. V histórii sa objavilo obrovské množstvo konceptov a spôsobov, ako dosiahnuť tieto ciele.

V tomto článku sa budeme venovať franchisingu, spôsobu podnikania, ktorý si na Slovensku iba stále hľadá miesto. Aj keď, samozrejme, franchising funguje aj u nás.

Príklady franchisingu

Hádam najlepším príkladom franchisingu je reťazec rýchlych občerstvení Mcdonald. Táto firma vďaka franchisingu dosiahla takmer globálnu nadvládu a stala sa ikonou západného spôsobu života.

Ako funguje franchising

Mcdonald má tisíce reštaurácií po celom svete. Firma však tieto reštaurácie nevlastní. Každá jedna reštaurácia má svojho majiteľa. Ten však nie je samostatný. Je viazaný franchisingovou zmluvou, ktorá upravuje jeho podnikanie.

Akú výhodu má z franchisingu majiteľ? Najväčšou výhodou franchisingu je najmä značka. Keby ste si chceli otvoriť novú reštauráciu s rýchlym občerstvením, tak by ste museli dávať vcelku veľké peniaze do propagácie. Jednoducho by ste museli potenciálnym zákazníkom predstaviť svoju firmu, svoju reštauráciu a svoje produkty. A následne ich presvedčiť o kvalite produktov, čistote priestorov a tak ďalej. Reklamu by ste si museli robiť sami.

Mcdonald vám však ponúka všetko toto pekne zabalené do franchisingu. Stačí si kúpiť licenciu na prevádzku reštaurácie a môžete si byť istí, že po otvorení budú všetci vedieť aj to, ako vyzerajú záchody vo vašej reštaurácii.

Franchising takmer na všetko

Franchising však nie je iba o fastfoodoch. Franchising je rozšírený takmer do všetkých oblastí – existujú franchisingové lekárne, taxislužby, stánky s hranolkami a tak ďalej. Franchising je veľmi populárna forma podnikania najmä v USA a niektorých ďalších krajín. Franchising je považovaný zároveň za najjednoduchší spôsob, ako začať podnikať.