Poradíme Vám ako si správne vybrať v čom začať podnikať

Podnikanie je na Slovensku stále zahalené do rôznych mýtov a mylných informácií. Je to dôsledok našej histórie. Kým v USA je podnikanie a podnikavosť verejne podporovaná po vyše 200 rokov, na Slovensku má súkromné podnikanie tradíciu niečo cez 20 rokov. A táto história nie je práve porovnateľná s americkým snom.

Začať podnikať je najťažšou časťou podnikania. V nasledujúcom texte vám poradíme, v čom začať podnikať, respektíve sa pokúsime vyjasniť základné predpoklady k podnikaniu.

Čo potrebuje podnikateľ na začiatku podnikania

Nie, nebudeme tu tvrdiť, že podnikanie je ľahká cesta k bohatstvu. Podnikanie a biznis môže viesť k bohatstvu, ale je zrejmé, že podnikanie samé o sebe k bohatstvu nevedie. Dôkazom toho sú tisíce skrachovaných podnikateľov a firiem. Aké vlastnosti teda majú úspešní podnikatelia, čím sa líšia od tých neúspešných.

Predovšetkým je potrebné povedať, že podnikanie nie je pre každého. A verte tomu, že to nemá nič spoločné s inteligenciou či úspešnosťou. Niektorí ľudia jednoducho nechcú prijať zodpovednosť, ktorá s podnikaním úzko súvisí. Pre takýchto ľudí je lepšie byť zamestnancom, kedy si človek môže naplno vychutnať víkendy a ostatné voľno. Podnikanie je plné stresu, najmä v začiatkoch podnikania sa striedajú obdobia úspechu s obdobiami úpadku či až beznádeje.

Niektorí ľudia však majú podnikavého ducha a sú prirodzene samostatní, dokážu byť šéfovia sami sebe. Udržať disciplínu na sebou samým je jedným z najväčších orieškov začínajúcich podnikateľov.

Na začiatok podnikania však je potrebná najmä jedna vec: odhodlanie. Môžete si byť istí, že na podnikanie vás nepripraví žiadna škola, žiadny kurz, žiadny učiteľ. Pri podnikaní má obrovskú cenu skúsenosť. Z tohto pohľadu ani tak nezáleží, ako ste pripravení na podnikanie, pretože všetko dôležité sa naučíte počas samotného podnikania. Dôležité je však, aby koniec tohto učenia bol až potom, ako sa podnikateľ dostane do ziskovosti. Mnohí začínajúci podnikatelia zbankrotujú, pretože nedokážu financovať svoje učenie v reálnom živote. Mnohí si takúto nepríjemnú skúsenosť už nechcú zopakovať a akékoľvek podnikanie nechajú na pokoji. A to je možno chyba.

V čom podnikať? Akú oblasť podnikania si vybrať?

Mnoho biznis trénerov radí ľuďom, aby sa pustili do niečoho, čo majú radi, čomu rozumejú, v čom jednoducho majú nejakú výhodu oproti ostatným ľuďom. Ono je síce pekné podnikať v niečom, čo nás naozaj napĺňa, v realite je to však omnoho zložitejšie. My ľudia sme si viac podobní, ako by sme chceli. Z toho vyplýva, že vo väčšine prípadov máme podobné záujmy, bavia nás rovnaké veci. Inými slovami, príliš veľa ľudí by chcelo podnikať v príjemných veciach. A to jednoducho nejde. Veľká konkurencia to neumožňuje. Ľudia sú navyše ochotní prijať pri príjemných činnostiach nižší zisk, čo robí z podnikania v týchto oblastiach takmer stratovú činnosť.

Pri začatí podnikanie je potrebné brať do úvahy najmä potenciálnu ziskovosť podnikania, a teda firmy. Podnikanie musí prinášať zisk, inak by prestalo existovať. Tu je potrebné hľadať dostatočne veľký dopyt, respektíve trh, kde je možné si nájsť svoje miesto.

Nie všetky lukratívne trhy či podnikania však umožňujú nováčikom taký jednoduchý vstup. Vo väčšine prípadov je vstup do biznisu v špecifických oblastiach do veľkej miery obmedzený. Zoberme si napríklad také živnosti. Poznáme remeselné, viazané a voľné. Voľné živnosti nemajú žiadnu bariéru vstupu. Podnikať v nejakej voľnej živnosti môžete po jednoduchom ohlásení živnosti. Pokiaľ však chcete podnikať v remeselnej živnosti alebo viazanej, budete musieť splniť zákonné požiadavky. Pri remeselných živnostiach sa vyžaduje výučný list. Pri viazaných živnostiach je to však ešte o čosi zložitejšie.

tip: Tu nájdete online inzerciu pôžičiek pre živnostníkov

Nepríjemné bariéry v podnikaní

Viazané živnosti sú efektívnym nástrojom určitej skupiny podnikateľov, ako zamedziť vstupu nováčikov, a tak obmedziť konkurenciu. Samozrejme, že v mnohých prípadoch majú obmedzenie vyplývajúce z viazaných živností opodstatnenie. Likvidovať výbušniny či inštalovať tlakové kotle určite nemôže robiť hocikto. Zoberme si napríklad takú cestovnú agentúru. Cestovná agentúra predáva zájazdy, ktoré sama nevytvára.  Jednoduchý predaj ničím sa nelíšiaci od predaja chleba či masla. Pokiaľ by ste však chceli začať podnikať ako cestovná agentúra, musíte mať dokončené vysokoškolské vzdelanie právneho alebo ekonomického smeru a navyše niekoľko rokov praxe.  Táto bariéra vstupu do podnikania sa dá obísť tým, že v rámci firmy budete mať garanta týchto podmienok.

Význam kapitálu pred štartom podnikania

Mnohých ľudí odrádza od  podnikania kapitálová náročnosť. Respektíve domnelá kapitálová náročnosť. Samozrejme, do niektorých druhov podnikania sa nie je možné pustiť bez miliónov eur na konte. Toto však ani zďaleka neznamená, že podnikať nemožno bez peňazí. Ide to. Dôkazom toho sú tisíce rôznych príbehov z celého svete, ale aj zo Slovenska. Milionárov, ktorí začínali s pár eurami, je viac, ako by ste si mysleli.

Nezačať podnikať kvôli nedostatku peňazí je väčšinou bežnou racionalizáciou rozhodnutia. Ak niekto nechce podnikať, ale cíti sa lenivý, veľmi rád využije argument nedostatku peňazí, aby nemusel vo svojom živote nič meniť.

Pred začiatkom podnikania je potrebné si starostlivo spočítať kapitálovú náročnosť vybranej činnosti. Tento výpočet sa deje v rámci podnikateľského plánu.

Podnikateľský plán

Žiadny podnikateľ by nemal zabudnúť na tvorbu podnikateľského plánu. Zhrnúť si ciele, prostriedky, možnosti a konkurenciu na jeden kus papiera sa z dlhodobého hľadiska skutočne vypláca. Dôraz je potrebné dávať najmä na uskutočniteľnosť podnikateľského nápadu a vašu schopnosť ho financovať. Bez správnej matematiky peňazí sa totiž podnikať veľmi nedá.