Štruktúra podnikateľského plánu

Na začiatku je podnikateľský nápad. Druhým krokom by mal byť detailný podnikateľský plán či podnikateľský zámer. V ekonomickej literatúre sa môžete stretnúť aj s pojmom biznis plán. Akokoľvek sa tento plán či zámer nazýva, jeho kvalita je kľúčom k úspechu hlavne na začiatku podnikania. Toto však v žiadnom prípade neznamená, že dobrý podnikateľský nápad nemá bez dobrého podnikateľského plánu šancu. To rozhodne nie. Podnikateľský plán však stavia podnikanie do reality, pripravuje ho na rôzny vývoj situácie.

Štruktúra podnikateľského plánu nie je až tak dôležitá. V tom zmysle, že neexistuje žiadna predpísaná forma podnikateľského zámeru. Ten by však mal byť štruktúrovaný, teda prehľadný – rozdelený do ľahko rozlíšiteľných blokov. Podnikateľský plán by mal byť prístupný úpravám a častému nahliadaniu. S podnikateľským plánom by sa jednoducho malo pracovať.

Čo by mal podnikateľský plán obsahovať?

Dobrý podnikateľský plán by mal načrtnú budúcnosť, ciele a kroky, akými sa k týmto cieľom dostane. Zhrnutie premetu podnikania a jeho vyjasnenie takisto pomôže. Kvalitný biznis plán by však mal pracovať najmä s negatívnymi vecami. Riziká sú extrémne dôležité. Pracovať s možnými rizikami znamená žiť v realite. Vďaka predpokladaniu rizík je možné nastaviť správne financovanie firmy.

Ďalšou veľmi dôležitou časťou podnikateľského plánu je hodnotenie konkurencie. Týmto procesom je možné identifikovať príležitosti a možnosti nového biznisu, možnosti rastu a získanie podielu na trhu.

Asi najdôležitejšou časťou biznis plánu sú peniaze. Ako inak. Financie a ich správna alokácia sú kľúčové pre úspešné podnikanie. Podnikateľ by mal realisticky odhadnúť investičné náklady a náklady na zabezpečenie sa voči vonkajším rizikám. Kapitálové nároky firiem sú neraz podhodnocované, respektíve sú podhodnocované náklady na získanie dôležitého kapitálu, či už štartovného alebo prevádzkového. Biznis plán môže obsahovať aj rôzne prílohy – napr. zdroje investícií atď.