Čomu sa vyvarovať pri písaní podnikateľského plánu

Podnikateľský plán sa na prvý pohľad môže zdať zbytočnou formálnou záležitosťou na začiatku podnikania. V mnohých prípadoch podnikateľský plán naozaj tou formalitou je. Vypýtajú si ho od vás všetky štátne inštitúcie, pokiaľ budete žiadať o nejaký štátny príspevok na podnikanie. Vyžadujú ho aj banky a iné finančné inštitúcie. Toto však vôbec neznamená, že podnikateľský plán nemá význam. Práve naopak. Je však potrebné biznis plán zobrať z tej správnej stránky, nespraviť chyby, a vyťažiť z neho čo možno najviac.

Najčastejšie chyby

Za najväčšiu chybu pri písaní podnikateľského plánu možno označiť povrchnosť. Veľa ľudí píše podnikateľský plán bez hlbšieho zamyslenia nad problémom. Podnikateľský plán pre podnikateľský plán veľký zmysel nemá a bude pravdepodobne iba stratou času a papiera.

Skutočný význam podnikateľského plánu tkvie v jeho schopnosti utriediť myšlienky. Pri plánovaní podnikanie zvažujeme rôzne alternatívy, hodnotíme riziká, pre a proti, budúce náklady, marže, zisky a právne podmienky. Pokiaľ všetky tieto veci zostanú iba v našich hlavách, vzniká pomerne neprehľadnú situácia náchylná k výskytu chýb. Podnikateľský plán pomáha vyvarovať sa týmto nedostatkom. Tým, že si všetky myšlienky napíšme štruktúrovane na papier, získame prehľad. Takto je možné zhodnotiť danú situáciu ďaleko rýchlejšie a presnejšie.

Ďalšou  chybou je, že biznis plán je robený príliš všeobecne. Dobrý podnikateľský plán by mal obsahovať ďaleko viac ako vízie a všeobecné zhodnotenie konkurencie. Čím je podnikateľský plán podrobnejší, tým lepšie. Takto je podnikateľ pripravený na rôzne možné situácie.  Toto však neznamená, že je potrebné sa biznis plánu držať striktne. To vôbec nie. Podnikateľský plán by mal byť predovšetkým myšlienkovým vodidlom na počiatku podnikania.